Translate

domingo, 22 de febrero de 2015

Poden estar les comunicacions d’una illa en mans privades?

 | 13/02/2015
Visto 113 veces
 
El divendres dia 30 de gener vaig viatjar a Barcelona per a tornar el dia següent. El preu del bitllet d’avió va ser de 140 euros. Això vol dir que per una persona no resident a Menorca el preu devia de ser 280 euros. Si es tracta d’una parella 560 euros i si tenen fills... , ja saben com funciona. És fàcil de calcular però no de pagar. A l’hivern, pràcticament no hi ha altra manera de sortir o entrar a l’Illa que no sigui volant.
El bitllet de l’AVE entre Madrid i Sevilla (anada divendres, tornada dissabte) té un cost d’uns 70 euros per a tothom siguin residents a Madrid, Sevilla o de Menorca. La companyia estatal RENFE garanteix el servei. És un servei de qualitat i si hi ha algun retard et retornen els diners. És perfecte. A més, aquest trajecte es pot fer en cotxe, en bicicleta, en avió, en tren de baixa velocitat, o, fins i tot, a peu.
No podem esperar que una companyia privada tengui la responsabilitat de les comunicacions d’una illa. La companyia privada està per a fer negocis i guanyar diners.
La política de subvencionar els bitllets per part de l’administració ha fracassat. L’Estat ens subvenciona els bitllets en un 50 per cent, diran vostès, és cert però si fan memòria veuran que cada vegada que l’Estat ha augmentat el percentatge de subvenció del bitllet, el preu d’aquest ha pujat de manera que hem hagut de pagar pràcticament el mateix que abans de la puja. A la vegada, per la gent de fora, Menorca és cada cop menys assequible. En definitiva, un no sap el que subvenciona l’Estat si als ciutadans o a les companyies aèries.  
I les perspectives no milloren, per rematar la jugada el govern de l’Estat està privatitzant els aeroports, segons els sindicats a preu de ganga. Troben que posaran uns preus assequibles que facilitin l’arriba de vols o per contra pujaran el preu? Quin serà l’objectiu dels aeroports un cop privatitzats?
Així estarem doblament en mans privades, les companyies aèries i els aeroports. Subvencionarà llavors el govern de l’Estat també els aeroports per a procurar així que els inversos privats puguin tenir beneficis i ajudar als illencs? Entenen quin és el joc? És una manera perversa de passar doblers públics a mans privades.
A Canàries tenen una companyia pròpia que permet que els viatges siguin molt més econòmics. A les Açores també tenen una companyia que garanteix les comunicacions a bon preu. No podem fer el mateix aquí?
Què hauríem de garantir?
No sembla tan complicat:
1- Uns preus raonables i universals pels vols amb ciutats com Barcelona, Madrid i Palma que tenen serveis que aquí no tenim i que ens permeten enllaçar amb rutes a qualsevol lloc del món. Això sí que afavoriria la desestacionalització del turisme i, sobretot, ens faria la vida més fàcil. Aquest servei ens és bàsic en temporada baixa.
2- Aquestes tarifes raonables promocionarien la nostra Illa molt més que gastar diners en publicitat, possibilitaria que la gent que té cases en propietat a Menorca pugui venir a gaudir-les al llarg de tot l’any. Cada cap de setmana si el preu és assequible. Aquest turisme no es queda tancat a casa o a l’hotel, surt , compra, té un bon nivell adquisitiu. Per tant es tracte de fer un estudi per a saber d’on són majoritàriament els propietaris de les cases de Menorca. Segurament amb les ciutats esmentades anteriorment i alguna més seria suficient. Cal estudiar-ho. El que es tracta és passar d’una Menorca on és car viatjar, a una Menorca assequible.
Què necessitem?
A- Una companyia pública, estatal, autonòmica o, fins i tot, menorquina. Crec que si els balears amb els nostros imposts ajudam a pagar l’AVE, l’administració ens té que oferir unes connexions igual d’eficients que les de Renfe a les nostres illes. Som o no som un Estat?
B- Tracte preferent per a Menorca basat en la doble insularitat i el baix nombre d’habitants.
C- Que els diners que el govern de l’Estat dóna a les companyies privades actuals s’inverteixin en el nostre servei públic.
D- Un preu del bitllet universal i assequible.
E- Un aeroport que faciliti les connexions sense que el seu objectiu siguin els beneficis, l’objectiu ha de ser la promoció de Menorca en benefici dels illencs.
Si privatitzen els aeroports, potser, hauríem de pensar en recuperar l’aeroport antic.

Els tècnics són els que ens haurien de dir quants d’avions i el tipus d’avió que necessitem per a cobrir aquestes necessitats. Diners en tenim prou però cal utilitzar-los amb seny i fugir de les inversions estúpides a què ens tenen acostumats, com el port de Ciutadella, la carretera de rotondes de la general, el túnel de Ferreries, la dessaladora de Ciutadella... El cost d’aquestes obres sumen cents de milions d’euros que no han donat ni donen cap benefici econòmic pels menorquins.
Ens han conduït a una economia fonamentada bàsicament amb el turisme però si no solucionem el problema del transport, estem condemnats a viure d’una temporada de 3-4 mesos a l’any. Creuen que podem viure així?

No hay comentarios:

Publicar un comentario